Zvivdal
Bekroond filmisch theater over twee mensen in de verboden zone
Tsjernobyl, 1986. We volgen het leven van een echtpaar dat door de grootste kernramp ter wereld een drastische wending krijgt. Zij kiezen ervoor te blijven waar iedereen vertrokken is. Een ontmoeting tussen live-ervaring en documentaire.
´Hee, ik heb hier bereik!´ De man die naast de grafkist zijn telefoon omhooghoudt is zo verbaasd dat hij het decorum dat bij een begrafenis gepast zou zijn even laat varen. Hij staat dan ook middenin de Verboden Zone, het gebied rondom Pripyat dat in 1986 na de Tsjernobylramp volledig geëvacueerd werd. Er wonen nog maar twee mensen in het dorpje Zvizdal: een bejaard echtpaar dat koppig weigerde om hun geboorteplaats te verlaten.
Pétro en Nadia. Ze verkiezen in hun oude dorp, in hun huis te blijven. Een spookdorp.
Er is het ontbreken van elektriciteit, stromend water en verwarming.
Er zijn de bijgeloven, er is de wodka, het prevelen, het vloeken, het zingen, de tandpijn, ouderdomskwalen, het 20 kilometer wandelen naar de winkel, het wachten op iemand van de bewoonde wereld.
Zvizdal is een portret over eenzaamheid, overleving, armoede, hoop en liefde tussen twee oudere mensen met rondom hen het kleurloze, geurloze maar permanente stralingsgevaar.
Karavaan brengt het bejubelde Zvivdal terug naar Nederland, naar een verlaten schuur in Heiloo.
Hier kun je meer achtergrondinfo lezen.
Over de makers
BERLIN is een Vlaams gezelschap. Hun werk bevindt zich op het snijvlak van documentaire en theater.
Voor elke creatie vertrekt BERLIN vanuit de werkelijkheid: een stad of een getuigenis. De inhoud bepaalt hoe een verhaal wordt verteld: met beeld, live muziek, technologie, teksttheater… Vanuit deze filosofie belicht BERLIN de menselijkheid van de geportretteerden, het functioneren van [micro]samenlevingen, het universele binnen het alledaagse.
In de pers
"Veruit een van de meest indrukwekkende theaterervaringen uit mijn leven."
Cultureel Persbureau
"Typisch Berlin: mooi vormgegeven, interdisciplinair en vaak documentair werk"
★ ★ ★ ★ De Volkskrant
"Zo existentieel universeel"
★ ★ ★ ★ Theaterkrant
"een ontroerend portret van twee mensen die zich op een zelfverkozen eiland bevinden"
★ ★ ★ ★ Trouw