Dit is geen dorp
Theatrale dorpsbeleving in Schermerhorn
Theatermakers Marlies Bosmans en Lusanne Arts nemen je mee op theatrale ontdekkingstocht door het Noord-Hollandse polderdorp Schermerhorn. Wandelend langs tal van dorpsverhalen, bijzondere plekjes en onverwachte iconen ontdek je wat het dorp zo bijzonder maakt. En zo kostbaar.
Inspiratiebron is het ‘Zwart Vierkant’ van de beroemde Russische schilder Malevitsj. Hij schilderde met goedkope verf en een vluchtige schildertechniek een zwart vierkant op een wit doek: het betekende het einde van de kunst zoals we die kenden. Het werk is van onschatbare waarde, maar begint te craqueleren. Het vergaat terwijl je ernaar kijkt. Net zoals het theater, de natuur, een dorp, Schermerhorn.
Waarom zijn dit werk en dit dorp zoveel waard? Door het verhaal erachter. Net als het afscheidsbriefje van je eerste vriendinnetje, het hemd van je opa, de prutmarathon van Schermerhorn. Als de plekken vergaan, zijn het de verhalen die blijven, of is dat niet genoeg?
Theatermakers nieuwe dorpsbewoners
Wist je trouwens dat Malevitsj het grootste deel van zijn jeugd in de dorpen van de Oekraïne naast suikerbietplantages doorbracht? Marlies en Lusanne zijn zelf van oorsprong ook dorpsmeisjes, opgegroeid in Mol (BE) en op het Drenthse platteland. Om zich volledig onder te dompelen in het dorpsgevoel, onderdeel van de gemeenschap te zijn en Schermerhorn te ontdekken, hebben ze een maand lang zelf in het dorp gewoond.
Over de makers
Een nieuwe samenwerking met de twee jonge theatermakers die ook betrokken waren in het kernteam bij de projecten Bleekneusjes (2017, Bergen aan Zee) en Onze Kersentuin (2020, Driehuizen). Marlies Bosmans en Lusanne Arts studeerden in 2016 af aan de Amsterdamse Theater- en Kleinkunst Academie. Marlies schreef voor beide voorstellingen de teksten en speelde zelf mee, Lusanne speelde in beide voorstellingen de hoofdrol. Beide spelers waren te zien in de theatrale drive through Brandstof die Karavaan maakte in 2020 in de oude drukkerij in Alkmaar.
De twee jonge makers hebben veel geleerd van regisseur en theatermaker Hans Man in ’t Veld. Hij gaf ze les op de theaterschool, ze maakten met hem op locatie in Bergen aan Zee de voorstelling Zomergasten en ze maakten gezamenlijk de bovenstaande voorstellingen. In de stijl van het Werktheater, waar Hans founder van is, maakten ze zich een wijze van theatermaken eigen die ze graag willen inzetten om daarop voort te borduren in hun nieuwe voorstelling. Ze zijn toe aan een eigen project, waarbij ze zélf de verhalen mogen ontdekken en samenstellen.
Lees hier de publieksreacties van ‘Dit is geen dorp’
In de pers
"Arts en Bosmans hebben hun bevindingen vertaald in beeldende scènes en poëtische taal. Grote kracht van Dit is geen dorp zit bovendien in de dosering: zorgvuldig vullen ze je hoofd met losse beelden, ideeën en flarden van verhalen – zonder het daarbij tot een sluitend geheel dicht te willen timmeren"
"De voorstelling is goed voor enkele fraai geënsceneerde beelden met het pittorekse dorp als dankbaar decor"
Scenes
"Indrukwekkende beeldende theaterwandeling door Schermerhorn"