Ik hoop op zegen
Uitbundig locatietheater vanaf een vlot
In een ondergelopen botenloods gaat Blauwdruk kopje onder in nationale trots en klimaatproblematiek en proberen ze in politiek stormachtige tijden hun hoofd boven water te houden.
Ik hoop op zegen. We schrijven het jaar 2124, de plaats Alkmaar. Nadat de rest van Nederland ten onder is gegaan door de stijgende zeespiegel, verweert één laatste stad in Noord-Holland zich als laatste tegen de woeste zee. Nu ook hier de inmiddels 14 meter hoge dijken op springen staan, is de keuze aan burgemeester Gijsbrecht: wordt het pompen of verkassen.
In deze radicale herschrijving van Vondels Gijsbrecht van Amstel duikt Collectief BLAUWDRUK in Nederlands omstreden geschiedenis.
Vondels Gijsbrecht
Ik Hoop Op Zegen gaat over de mens die zich niet langer aanpast aan de wereld, maar die wereld trots naar zijn hand zet. Verbindt die trots of verblindt het ons? Hoe lang kan de rest van de natuur onze beheers-drang nog aan? Hoe ver gaan we voor het behoud van onze nationale identiteit?
Nu al nieuwsgierig naar de tekst? Luister hier de podcast met de tekstlezing. Of: laat je gewoon verrassen!
Ik Hoop Op Zegen is het eerste deel van de veelgeprezen Privilege-trilogie van Collectief BLAUWDRUK. Het is de eerste voorstelling die het collectief maakte en het enige stuk dat BLAUWDRUK nog niet in Alkmaar heeft gespeeld. In de lente van 2024 brengt het stadsgezelschap van Alkmaar een hernieuwde versie van deze succesprimeur in zijn thuisstad.
Over de makers
Tijn Panis, Romijn Scholten, Bram Walter, Emma van Zandvoort en Anne Oort zijn samen Collectief BLAUWDRUK. Vanaf december 2023 zijn zij het stadsgezelschap van Alkmaar. Ze groeiden op onder de vleugels van Karavaan en Boslab, studeerden aan ArtEZ en maakten de afgelopen jaren voorstellingen in coproductie met Karavaan en die in premiere gingen op Karavaan Festival. Ze maken larger-than-life locatietheater, doordrongen van vettig barokke theatraliteit. Ze pakken stoffige boeken uit de boekenkast, trekken die volledig uit elkaar en bouwen van de resten een grootse, nieuwe fictie.
In de pers
"een uitbundige, schaamteloze en tegelijkertijd integere bewerking van Joost van den Vondels Gijsbrecht van Aemstel"
Theaterkrant
"Als er een prijs zou zijn voor het leukste, jonge, veelbelovende collectief, dan zou die gaan naar Collectief Blauwdruk"
★ ★ ★ ★ NRC
"een theaterfeestje dat niet alleen licht en lollig is"
★ ★ ★ ★ Volkskrant