Noord Hollands Dagblad 12-12-21, Wat is het homohuwelijk eigenlijk waard, als je niet hand in hand met je echtgenoot over straat kunt? Op deze en vele andere vragen over het homohuwelijk, zoekt de Helderse theatermaker Jasper Brinkman de antwoorden in de productie ’Say yes to the mess’. Tussen kerst en oud en nieuw speelt hij de voorstelling ruim twintig keer tijdens de Winterkaravaan in Schermerhorn.
Brinkman maakte en speelt de voorstelling samen met studiegenoot Rubin van Gent. Voor Brinkman is het zijn afstudeerproject en afscheidsproductie van conservatorium en theaterschool ArtEZ.
Is het niet buitengewoon ongelukkig om in deze tijd van gesloten theaters als zanger entertainer af te studeren? „Nou, eigenlijk niet dus”, zegt Brinkman. „We zijn de competitie aangegaan met ongeveer veertig andere theatermakers. Uiteindelijk mochten wij voor de Winterkaravaan onze productie realiseren. Als kers op de taart mogen we onze voorstelling opvoeren in het protestantse kerkje in het dorp. Een prima passend decor voor een huwelijksceremonie.”
Ervaring
De voorstelling is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van de twee mannen. Brinkman treedt op termijn zelf in het huwelijk met zijn grote liefde Bas. „Je staat er misschien niet zo bij stil, maar als mijn vriend me naar de trein brengt, geven we elkaar thuis alvast een zoen. Onze relatie is voor de buitenwereld misschien net iets minder vanzelfsprekend dan een heterorelatie. Ik denk dat deze voorstelling naast leuk, mooi en ontroerend daarom gewoon ook keihard nodig is.”
De voorstelling verhaalt en bezingt aspecten van trouwen. „Het klinkt als een gewoon huwelijk, maar wie draagt het boeket bijvoorbeeld en wie wordt er ’weggegeven’? Een traditionele huwelijksvoltrekking gaat uit van een mannetje en een vrouwtje. Ik wil niet in die rol worden gedwongen. Ik ben niet ’het mannetje’ of ’het vrouwtje’. We zijn gewoon twee mannen die een ceremonie uitvoeren omdat we ons leven gaan delen.”
Erkennen
Zelf kende Brinkman weinig problemen met het ontdekken en erkennen van zijn seksuele geaardheid. „Nadat ik met mijn vriend gezoend had, vertelde ik thuis dat ik verliefd was. En hij heet Bas, voegde ik daar bijna terloops aan toe. Mijn ouders ’wisten’ het al en waren gewoon blij voor me. Het was eigenlijk nooit een issue.”
Arjan Ederveen en Alex Klaassen zijn helden voor Brinkman. „Het zijn beiden vernieuwende theatermakers, die het experiment niet schuwen. Alleen daarom al verdienen ze een standbeeld. Daarnaast zijn het rolmodellen voor me. Het is ontzettend belangrijk voor me om te zien dat ’mensen zoals ik’ hun soms taboedoorbrekende producties voor het voetlicht kunnen brengen.”
Lentebloemen
De inmiddels 26-jarige theatermaker is geschoold, en nu dus praktisch afgestudeerd, als klassiek zanger. Tijdens zijn jeugd in Den Helder deed Brinkman toneelervaring op bij jeugdoperettevereniging Lentebloemen. „Ik weet niet hoe het nu is, maar toen maakten we met ongeveer tachtig jongeren onze voorstellingen. We hebben het zelfs tot het podium van theater De Kampanje geschopt. Ontzettend leerzaam, ik heb ervan genoten.”
De Winterkaravaan is het talentontwikkelingsproject van de Zomerkaravaan. Thema dit jaar is maakbaarheid. Er worden drie voorstellingen gespeeld op drie afzonderlijk plekken. Een van de makers mag de voorstelling uitwerken tot een avondvullende voorstelling die opgenomen wordt in het programma van het Karavaan Festival in de zomer.
Wintermaaltijd
Na afloop van de voorstellingen is er een warme wintermaaltijd in de Grote Kerk van Schermerhorn. „Het is de zesde editie van het festival. In Alkmaar is het inmiddels een evenement met een enorme reputatie. Ik hoop dat ook de mensen in Den Helder dit theaterfeestje ontdekken. We spelen onze voorstellingen ’s ochtends en ’s middags, zodat we aan alle regels voldoen.”
„De kaarten gaan hard”, aldus Brinkman. „Juist in deze letterlijk en figuurlijk donkere dagen zien we veel mensen naar het theater komen, uit Alkmaar en hopelijk dus ook uit Den Helder.”