Theaterkrant: CONFRONTERENDE MISS-VERKIEZING VOOR ZEUGEN

29-12-23 Ze heten twee ‘bimbo-biggen’ te zijn. Bimbo: dat is een hard slang-woord uit de jaren tachtig voor ‘een type vrouw dat zich ordinair kleedt en gedraagt, vooral geïnteresseerd is in haar uiterlijk en meestal ook door veel mannen aantrekkelijk wordt gevonden, maar verder nogal dom is’. In de voorstelling Dirty Pigs, gebracht tijdens het theaterfestival Winterkaravaan in een stal van melkveehouderij Rijlaarsdam in Stompetoren (Noord-Holland), zorgen de beide actrices Femi van Elshuis en Lara Peters voor confronterende momenten.


De twee varkens (zeugen) zijn extreem varkensachtig uitgedost met enorme billen, krulstaart, borsten, dijen, kortom zoals ze zeggen in eigen woorden ‘verrukkelijke speklappen’. Ze rollen door stro en eigen poep, schurken tegen elkaar, zijn verzot op elkaars lichaamsgeur en wachten op de beer (mannetjesvarken) die hen moet dekken.

De een heet Dorothea en de ander Petunia. Dorothea leest een boek, De geur van hooi van Tialda Hoogeveen over hoe het boerenleven in Nederland veranderde. Dat is een interessant detail: een varken dat een boek leest, kan dat wel? Natuurlijk, het varkensleven is een metafoor van de anti-vrouwenemancipatie waarin niets anders geldt dan door de reclame opgelegde schoonheidsidealen.

Dit onderwerp is actrice en theatermaker Peters niet vreemd: ze maakte er al eerder theater over. Ze studeerde in 2023 af aan de Amsterdamse Toneelschool en de Kleinkunstacademie. Speelster Van Elshuis studeerde ook in 2023 aan dezelfde opleidingen. Haar afstudeersolo Ik wil wit zijn werd door Via Rudolphi geselecteerd voor Het Debuut. Samen noemen ze zich collectief Duo PeThottie.

Bij de Winterkaravaan krijgen ze de mogelijkheid met Dirty Pigs een extreme voorstelling te brengen die je als toeschouwer plat kunt vinden of juist gelaagd, controversieel is het in elk geval. Dat alleen al is een boeiend gegeven, dat veel zegt over de manier waarop je kijkt. In elk geval getuigt de voorstelling van durf en moed zó het leven der zeugen te durven uitbeelden en de transformatie naar het vrouwtjesvarken als leidraad te nemen.

De dames zijn volop met zichzelf, make-up, uiterlijk, schoonheid en de groei en bloei van hun curves bezig. Inzet is de uitverkiezing tot miss Spek & Bonen van 2023. Wie is dé zeug der zeugen? Wie is het spekkigste dier van de boerderij? Een opgefokte stem over de radio houdt de wedstrijd onder de zeugen per provincie bij, en ja hoor, als Noord-Holland aan de beurt komt, luidt de naam van de kandidaat Dorothea Trilbil. Maar dan weigert Dorothea, vertolkt door Lara Peters, nog langer mee te doen aan deze onterende wedstrijd waarin de ogen van mannetjesvarkens de zeugen slechts op uiterlijk beoordelen. Het is onwaardig. Juist in die tussenzone tussen zelfbewustheid van eigen identiteit en de hongerige, mannelijke seksuele blik speelt de voorstelling zich af.

Petunia, vertolkt door Femi van Elshuis, scherpt de discussie telkens weer aan over ‘wat kutter is: gezien worden als lustobject of helemaal niet gezien worden’. Kostuumontwerper Bonnie van Brandt is, net zoals de makers, zonder enige gêne over hoe de zeugen gekleed moeten zijn: de extreem vergrote billen en borsten, de schaamteloze houdingen zijn vrouwonvriendelijk en soms wellicht shockerend en uitdagend of provocatief. ‘Moet dat nu?’ ben je geneigd te denken. Het stellen van die vraag is juist de crux én de bedoeling van Dirty Pigs, de titel zegt het al.

Gezien de achtergrond van Van Elshuis en Peters is de voorstelling wel degelijk gelaagder dan slechts eendimensionale uitbeelding van de druk die de babesvoelen er altijd goed uit te zien. Ook de ‘wervelstinkwind’ van de doeltreffend vulgaire radiostem draagt bij aan afkeuring dan wel waardering. Kijk je eenmaal verder dan de oppervlakte en bezie je het heftige  en soms zelfs taalvirtuoze schouwspel met humor, dan is Dirty Pigs wel degelijk een actueel stuk met zelfs een aanklacht tegen de bio-industrie en wellicht óók de noodlottige dwang die mode en reclame uitoefenen.

De scènes waarin Dorothea zich verzet tegen de competitie spreken daarom boekdelen: zij wil niet langer bekeken worden, maar als Petunia haar argumenten ter tafel brengt gaat ze toch weer twijfelen, en wellicht onder haar varkensmasker blozen. In dat opzicht is Dirty Pigs vooral een voorstelling die elke esthetiek krachtdadig onderuit haalt. Esthetiek in meerdere opzichten: die van theatercodes én miss-verkiezingen in de echte ofwel niet-zeugenwereld.

Bron: Theaterkrant

Recent nieuws

JONGE MAKERS OVER DE WINTERKARAVAAN

Met de achtste editie van ons talentontwikkelingstraject Winterkaravaan in aantocht vroegen we oud Winterkaravaners naar hun ervaringen. Hoe blikken zij terug op hun Winterkaravaan traject en wat heeft het ze gebracht? Winterkaravaners uit verschillende jaren deelden hun ervaringen met ons. Lees je mee?

Lees verder
Boerderijconcert bakkie bach met een vrouw en een man die vechten om een grote koffiepot
Nederland, Rossem, 31 mei 2022 Bakkie Bach, Klaartje van Veldhoven, Pepijn Meeuws, Mattijs van de Woerd, Renee Bekkers Foto: Merlijn DOomernik Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

KARAVAAN DOOPT MONUMENTALE BOERDERIJSCHUUR OM VOOR KOFFIECANTATE VAN JS BACH

NIEUW-VENNEP – Op 14 september brengt Karavaan wederom een boerderijconcert, dit keer met een heuse koffiecantate van J.S. Bach in de monumentale schuur van Landgoed Kleine Vennep in Nieuw-Vennep. Dit concert maakt deel uit van de achtste editie van festival Grazende Zwaan.

Lees verder
BRAS - twee mannen aan 1 accordeon
Foto R den Engelsman

KARAVAAN BRENGT UITBUNDIG LOCATIETHEATER TIJDENS ACHTSTE EDITIE VAN GRAZENDE ZWAAN

NIEUW-VENNEP – Op 13, 14 en 15 september is het weer zover: Grazende Zwaan, georganiseerd door Karavaan, keert terug voor de achtste editie op Landgoed Kleine Vennep in Nieuw-Vennep. Dit jaar is de hoofdvoorstelling BRAS van muziektheater BOT.

Lees verder

Volg ons op social media!

Winkelwagen