24-05-2023 In een grote opslagruimte van een elektrotechnische groothandel klinkt een zacht brommend geluid. Voor een stellingkast vol dozen en PVC-buizen zit een meisje in felrode jurk op de grond. Terwijl het gebrom steeds sterker wordt en er een rode lamp aangaat, komt zij langzaam in beweging.
Lees verder22-05-23 ‘Straks ga ik met je mee naar huis!’, roept een vrouw in bloemetjesjurk en rafelig vest met harde stem tegen haar zoon. In het indringende Franciscushof zit het publiek dicht op een man en zijn moeder in een bezoekersruimte bij psychiatrisch zorgcentrum Duin en Bosch. De eenakter speelt tijdens Karavaan Festival en voor De Gemeenschap is het de eerste locatievoorstelling. Door de trefzekere tekst en de realistische setting is het een schot in de roos.
Lees verder22-05-2023 Gewelddadig en rauw-realistisch, dat zijn de sleutelwoorden van regisseur Yvonne van Beukering voor de voorstelling Alleen met de goden naar de gelijknamige roman uit 2015 van Alex Boogers. De locatie bij Karavaan Festival is de Voedselbank Alkmaar, een plek die halverwege de voorstelling duidelijkheid krijgt. Jo, de moeder van de elfjarige Aaron, is volkomen aan lager wal geraakt: ze moet leven van de voedselbedeling. Haar man gooit zijn geld over de balk aan drank en vrouwen.
Lees verder22-05-23 Magere Hein kan op de meest onverwachte momenten toeslaan. Of zoals Marlies Ruigrok het in haar voorstelling De Kleur Oranje zegt: het noodlot is altijd naar ons op zoek. Maar wij proberen hem een loer te draaien, te slim af te zijn. Altijd zal de mens proberen uit de klauwen van de dood te blijven. Door gezond te blijven, bijvoorbeeld. Door te fietsen en te wandelen.
Lees verder19-05-2023 Het jonge Collectief Blauwdruk herschreef een bijbels drama van Vondel tot een schuimende cocktail. Maar ook in ‘Paradijs aan het Einde’ staat de toekomst van de mensheid op het spel.
Lees verder21 mei 2023 - Boeren, dieren en de natuur staan in veel voorstellingen centraal, maar dankzij de fantasie en creativiteit van de makers wordt het geen klaagzang.
Lees verder20-05-2023 Theatermakers doken in het boerenleven en doen daar met drie verschillende voorstellingen verslag van tijdens het Karavaan Festival in de kop van Noord-Holland. Het publiek eet mee, op de plek waar ons voedsel vandaan komt.
Lees verder22-05-2023 In haar veelbesproken NRC-column van 16 april jongstleden vergeleek Louise Fresco ‘klimaat’ met een religie en degenen die zich er actief zorgen over maken met evangelisten. Alle alarmerende berichten over een stijgende zeespiegel, smeltende gletsjers en afnemende biodiversiteit ten spijt zouden zij met hun waarschuwingen en acties slechts hun eigen morele superioriteit bevestigd willen zien.
Lees verder19-05-2023 Tot aan de horizon lopen liniaalrechte voren over de kleigrond in het Noord-Hollandse Oterleek. Dit is het akkerbouwbedrijf voor aardappelen van Lex Visser en zijn vrouw Conny. Wij theaterbezoekers krijgen hier een gastvrij onthaal. Karavaan Festival koos deze locatie voor het culinaire muziektheater Grondproeven 3 van chef-kok en theatermaker Titia Bouwmeester.
Lees verder19-05-2023 Wat is geluk? Het idyllische leven van de bewoners van het zanderige Hof van Eden wordt wreed verstoord als Eva in een moment van onbedachtzaamheid toch die appel van de boom rukt. In Paradijs Aan Het Einde – Een clusterfucking oorsprongssprookje van Bijbelse proporties, het derde deel van de onvolprezen Privilege-trilogie van Collectief Blauwdruk, leidt het tot een drama van Bijbelse proporties.
Lees verder