16-05-24 Het toneelstuk Road to Nowhere, over de schrijnende woningnood in Nederland, is vanaf 17 mei te zien op Karavaan Festival in Alkmaar. Regisseur Silke van Kamp wilde een woedende kreet laten horen, maar probeert ook mensen naar haar te laten luisteren met humor.
Lees verder25 april 2024 - NHD - Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. Je moet uit de maat lopen op dingen te veranderen. Daar kunnen theatermakers wel mee uit de voeten, dachten ze bij Karavaan. Het resultaat: ruim 200 voorstellingen waaronder dertien landelijke premieres met als thema 'uit de maat'.
Lees verderZelf heeft ze nooit op het podium gestaan. Nou, ja, één keertje dan. "Tijdens mijn opleiding, dat was verplicht, zodat je weet wat je iedereen aandoet," lacht ze. Ilse van Dijk (54) is als artistiek leider en algemeen directeur het kloppend hart van Karavaan. Met het Karavaan Festival om de hoek, bezocht Streekstad Centraal haar. "Wij zeggen altijd: als je je fiets hebt geparkeerd, dan ben je van ons."
Lees verderKaravaan organiseert van 17 tot en met 26 mei weer het Karavaan Festival in de regio Alkmaar. Er worden ook drie boerenvoorstellingen gebracht, twee in Zuidschermer en één in Stompetoren.
Lees verder11 maart 2024 - Trijn Rembrands: de Alkmaarse heldin die de Spaanse bezetter vanaf de stadsmuur verjoeg met stenen, hete pis en pek. Indringers reeg de pas zestienjarige moordlustig aan haar zwaard. Als het aan de geschiedschrijving ligt, tenminste.
Lees verder9-03-24, THEATERKRANT, ‘Ik ben Nora. Het is inmiddels 145 jaar geleden dat ik ontsnapte uit mijn poppenhuis.’ In een knalroze jurkje met een enorme strik, bijpassend koffertje en paarse laklaarzen kijkt Daniëlle Deddens het publiek in. Nora, hoofdpersonage uit Henrik Ibsens Een poppenhuis, is geroemd omdat ze aan het eind van het toneelstuk ontsnapt uit haar keurslijf. Deddens vraagt zich in Nora – een POPconcert af hoe zij kan breken met de verwachtingen die haar tegenwoordig als vrouw worden opgelegd
Lees verder9-03-24, Theaterkrant. Er is weinig slechter voor de mens en zijn omgeving, en toch lijkt het alsof niemand dat wat kan schelen. Cruiseschepen ruïneren hele steden, alle natuur, en de gezondheid van de opvarenden bovendien, maar ze blijven bestaan, die bizarre flatgebouwen te water. Drijvende microkosmossen die sinds jaar en dag inspiratiebron vormen voor film- en theatermakers, onder wie ook Janna Adank en Daisy Hagendoorn; met hun nieuwe voorstelling All Inclusive scharen deze twee jonge makers zich in een rijtje illustere voorgangers.
Lees verder5-2-2024 Het is donker, buiten staat een gure wind. De ramen beslaan van pruttelende pannen. Er wordt gekookt, voor iedereen die maar aan wil schuiven. Want wie niet alleen aan tafel wil zitten, kan steeds vaker terecht bij verschillende gezamenlijke maaltijden in de buurt.
Lees verder08-02-24 NHD, Theater de Drukkerij in het Noord Hollands Dagblad In de zaal staan drie grote witte pijpen –de stoompijpen van een cruiseschip– waaromheen theatermakers Daisy Hagendoorn en Janna Adank druk bezig zijn met de voorbereidingen voor hun voorstelling ’All inclusive’. Nu gaat het om theater, de volgende keer is het dans of mime en weer een andere keer zit de tribune vol tijdens een avondvullend programma.
Lees verder27-12-23 Collectief Blauwdruk wordt eerste vaste theatergezelschap van Alkmaar: ‘Zij zijn larger than life’ Het jonge theatercollectief Blauwdruk wordt het eerste vaste theatergezelschap van Alkmaar. Vanaf 2024 zal de groep zich vestigen in de stad.
Lees verder