ALKMAAR - Van 7 t/m 9 maart was Theater de Drukkerij de bruisende festivallocatie van de succesvolle, tweede editie van Springtijd. Springtijd is een festival van Karavaan met avontuurlijk werk van jonge theatermakers en een professionalsprogramma. Het driedaagse festival was uitverkocht. Gedeputeerde Olthof kwam langs en ging met jonge theatermakers in gesprek.
Springtijd is tot stand gekomen door de impulsgelden startende makers van Provincie Noord-Holland. Tijdens het festival kon publiek kennis maken met het werk van theatermakers van de toekomst. Daarnaast waren er verschillende voorstellingen te zien in het theater en de Stadsfabriek, waarvan er twee in première gingen.
In gesprek met gedeputeerde
Karavaan’s Springtijd bood jonge theatermakers een programma vol ontmoetingen, netwerkmogelijkheden en verdieping. Van een interactieve talkshow met Ensemble Nieuwe Theaterwerkers (ENT) over theaterkritiek tot inspirerende uitwisselingen van maakprocessen. Ook was er de unieke kans om te speeddaten met o.a. Sanders Janssens (Recensent Theaterkrant & Volkskrant), Simone Hogendijk (Over Het IJ Festival), Kas Pijs (impresariaat Via Rudolphi) en Marelie van Rongen (De Schuur). Het Marketinglab bood ten slotte waardevolle inzichten in het schrijven van pakkende teksten en het creëren van aantrekkelijke campagnebeelden. Een ervaring waar kennis, creativiteit en kennis samensmolten.
Op vrijdag volgde Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, een deel van het makersprogramma en ging uitgebreid in gesprek met de jonge theatermakers Emile Rogissart, Janna Adank en Melvin Aroma over het belang van het hebben van productiehuizen en over wat jonge makers nodig hebben om te kunnen groeien en ontwikkelen.
Publieksprogramma
Naast het makersprogramma kreeg het publiek de kans om voorstellingen en work-in-progress presentaties bij te wonen van diverse jonge makers, die de afgelopen maanden intensief bezig waren geweest in het Makershuis Alkmaar met repetities of onderzoek. Het publiek werd hartelijk ontvangen met een singer-songwriter en glühwein, waarna ze plaatsnamen aan lange tafels met eten en drinken in de Stadsfabriek.
Met de première van “All Inclusive” stapten bezoekers in een absurdistisch stuk dat de spot drijft met ons kapitalisme op een cruiseschip. Ook konden ze kijken naar “De ruimte tussen ons”, het aangrijpende verhaal over het uiteenvallen van een familie en de wereld. Daarnaast stond er een tweede première op het programma: het feministische POPconcert “NORA”. Bezoekers konden ook genieten van “My black future”, de muzikale performance van Melvin Aroma, waarin hij zijn hoopvolle toekomstbeelden met het publiek deelt.
Mocht je ALL INCLUSIVE of Melvin Aroma gemist hebben? Niet getreurd. ALL INCLUSIVE is te zien tijdens festival YES IN MY BACKYARD en Melvin is te zien in Gendermonologen tijdens Karavaan Festival (17 tot en met 26 mei).