9 oktober 2021 Zephyr Brüggen (Regie Amsterdam 2021) en Marlies Ruigrok (Fontys Muziektheater 2019) hebben ieder een eigen ontwikkelplan om zich te ontplooien als theatermaker. Dankzij subsidie van Fonds Podiumkunsten kunnen deze makers de komende maanden werken aan hun eigen beroepspraktijk.
In coronatijd afstuderen of een werkpraktijk proberen op te bouwen, het leidt tot allerlei vraagstukken die niet zo gemakkelijk oplosbaar zijn. Theatermakers die in 2019, 2020 of 2021 zijn afgestudeerd hebben zich nauwelijks kunnen presenteren en de agenda’s van de theaters zitten vol met een waslijst aan voorstellingen die telkens werden doorgeschoven.
Karavaan besteedde niet voor niets veel aandacht aan werk van jonge makers afgelopen Karavaan Festival. En ook de Winterkaravaan 2020 werd uiteindelijk in de zomer van 2021 tóch gespeeld.
Dankzij subsidie van Fonds Podiumkunsten gaan twee jonge makers bij Karavaan aan de slag. Hun nieuwste plannen en ontwikkelingen als maker staan centraal. Hoera voor Marlies Ruigrok en Zephyr Brüggen!
Later meer over hun plannen.
Over de makers
Zephyr Brüggen
Zephyr Brüggen studeerde in 2021 af aan de regieopleiding in Amsterdam. Zij liep in haar laatste jaar stage bij Lotte van den Berg/Building Conversation en bij Luk Perceval/NTGent. Ze speelde haar afstudeervoorstelling Sick, Trance, Glory, Mud bij het Boslab wat een prachtige voorstelling opleverde. Ze maakt oertheater over de grote vragen van de wereld, sterk gegrond in deze tijd. Terugkerende elementen in haar werk zijn constructie, de(con)structie, de revolutie, de toekomst, en de dood. De mensen die ze op het podium zet, zijn vaak ‘larger than life’: oeroude archetypes. Via hen wil Zephyr op zoek naar nieuwe archetypes, voor een nieuwe wereld.
Zephyrs werk is interdisciplinair: per project zoekt ze naar een passende vorm. Daarnaast heeft ze een grote liefde voor locatietheater omdat ze zo de grenzen tussen theater en werkelijkheid op kan zoeken. Geen wonder dus dat er zo’n goede match was met Karavaan. Haar regie is muzikaal: in spel, ruimte, en tijd gaat ze op zoek naar ritme, melodie, en harmonie.
De emancipatie van het publiek is voor Zephyr een belangrijk uitgangspunt. Ze zoekt naar manieren om een publiek oprecht te verwelkomen in een theaterzaal en ze medeverantwoordelijk te maken voor het kunstwerk. Hiervoor gebruikt ze onder andere de principes van transparantie en magie: je kan alle kabels zien liggen in Zephyrs voorstellingen: de constructie van het theater is altijd zichtbaar. Vanuit die transparantie zet ze magie in, waardoor het publiek ook op kan gaan in de illusie.
Marlies Ruigrok
Marlies Ruigrok studeerde in 2019 af aan de master Muziektheater aan Fontys. Ze maakt muziektheater geïnspireerd op en door de Mexicaanse cultuur. We zagen in 2019 haar afstudeervoorstelling AZUL en we waren onder de indruk van haar podiumpresentatie en het gemak waarmee ze de haar begeleidende muzikanten leidde. We programmeerden deze voorstelling direct twee maanden later op Showman’s Fair Alkmaar en op ons eigen festival
Grazende Zwaan in Nieuw-Vennep om haar verder te leren kennen. Naar aanleiding daarvan meldde Marlies zich aan voor de Winterkaravaan, waarvoor we haar als een van zes makers uitkozen. Marlies is veelzijdig, ambitieus, nieuwsgierig en enthousiast. Ze probeert door middel van muziek en theater verbinding te creëren, op een oprechte en persoonlijke manier, met behoorlijk wat passie en overgave, ook al vergt het een stevig proces om daar te komen. Ze is een zelfstandige en ondernemende theatermaker die in haar voorstelling publiek gemakkelijk aan haar weet te verbinden.
Op Winterkaravaan 2020 maakte Marlies onder onze begeleiding een nieuwe voorstelling ‘Zócalo’, als vervolg op AZUL. Deze voorstelling speelde ze vervolgens ook binnen het tentjestheater op het festivalhart van Karavaan Festival en op Grazende Zwaan 2021.