Een eerste scene 'Olie', opgenomen tijdens een repetitie en regisseur Gienke Deuten en muzikaal leider Romain Bisschof in gesprek met HUMAN:
Romain en Gienke hebben in hun theaterstuk gekozen voor een vorm waarin ze niet genuanceerd hoeven te zijn. Met expressionistische speelstijl en zangteksten die zeggen waar het op staat, zetten ze de onderliggende thema’s groots neer.
“Je kunt heel relativerend over alle problemen praten die wij nu op tafel werpen, maar we wilden dit stuk juist maken vanuit onze frustratie,” zegt Gienke “Het is een soort frustratiekreet. Door het groots neer te zetten, hoop je een reflex te creëren waarbij de toeschouwer zich zou willen gaan verdedigen.”
Klik hier voor tickets.
Om de boodschap zo treffend mogelijk over te brengen, speelt de verbeelding van het locatietheater een wezenlijke rol. Gienke vindt het niet meer dan logisch om bij een verhaal over de aarde, de aarde letterlijk te betrekken en aan het woord te laten. In dit geval de zee.
“Op locatie begin je met een dialoog en verlies je nooit de realiteit uit het oog. Je blijft je verhouden tot het hier en nu en dat vind ik een fijn startpunt voor een gesprek,” zegt Gienke.
Daarbij vraagt het ook iets extra’s van het publiek, vult Romain aan. “Je bent buiten en moet net even een grotere stap zetten dan in het theater. Je moet je letterlijk weren tegen het weer en ervaart de kou of warmte, de wind en misschien wel de regen.”
Klik hier voor tickets.