TELEGRAAF, 13 mei 2015 Wat: Karavaan Festival Wie: Laika/Muziektheater Transparant, B.O.G. en anderen Waar: diverse bijzondere locaties in Noord-Holland Te zien: 13 t/m 31 mei 2015 Door:Esther Kleuver
Een voormalige cacaoloods, een begraafplaats, een oude gevangenis of een weiland. Karavaan brengt al jaren theater op de meest unieke en bijzondere plekken in Noord-Holland.
Toch is de toekomst van het festival onzeker omdat de provincie de financiële steun flink dreigt terug te schroeven. En dat zou echt heel jammer zijn, want er is haast geen mooier visitekaartje voor deze Hollandse dreven voor te stellen.
Maar vanavond is in ieder geval nog de aftrap van editie 2015 met de chocolade-opera Opera Buffa van Laika/Muziektheater Transparant in een voormalige cacaoloods in Zaandam. Deze speelse bewerking van Don Giovanni moet, compleet met een driegangendiner, een zinnenstrelende ervaring worden, maar legt meteen ook een van de zwaktes van Karavaan bloot. Want de locaties mogen dan uitzonderlijk zijn, er zijn tijdens het theaterfestival nauwelijks ‘nieuwe’ voorstellingen te zien.
Zo was Opera Buffa al in 2012 voor het eerst te zien en ook BOG., van het gelijknamige Vlaams-Nederlandse theatercollectief, ging al eerder (in 2013) in premiere. Dat maakt deze producties er niet minder bijzonder op. Terwijl Lisa Verbelen in De Brakke Grond druk bezig is met de laatste voorbereidingen voor haar eerste solo ONE (een vierstemmig koorstuk, gezongen door één vrouw, met een partituur van 94 meter, premiere 14 mei) is er tijdens de lunchpauze tijd om met haar en Judith de Joode over hun eerste voorstelling te praten die zij tijdens Karavaan weer gaan spelen in de kapel van begraafplaats St. Barbara in Alkmaar.
Verbelen won in 2012 met een pitch van BOG. de Dioraphte Cement Prijs, waarin ze, zonder hen daar van tevoren van op de hoogte te stellen, ook De Joode, Benjamin Moen en Sanne Vanderbruggen een aandeel had gegeven, omdat zij als maker verwantschap met hen voelt in het aanpakken van grote thema’s. Met het prijzengeld kon de voorstelling ook daadwerkelijk gemaakt worden. BOG. zoekt naar de blauwdruk van het ‘ding’ dat later, als je er zelf niet meer bent, je leven zal worden genoemd en de ondertitel luidt: ‘een poging het leven te herstructureren’. “Het was superambitieus”, geeft Verbelen toe: “In een uur het hele leven doen.”
De Joode: “We vroegen mensen ons brieven te schrijven over het schakelmoment in hun leven. Dat leverde zulke waardevolle informatie op. Het varieerde van een zwangerschap tot iemand die erachter kwam dat Sinterklaas niet bestond. Mensen kwamen echt met heel persoonlijke verhalen.
In de voorstelling zitten onze vier stemmen, maar soms ook 1001 stemmen tegelijk. Wij hebben grote en kleine zaken gewoon in willekeur naast elkaar geplaatst. Van snot aan de bank afvegen tot het verlies van een kind. We hebben geprobeerd zo objectief mogelijk te zijn, maar iemand zei laatst dat dit eigenlijk de meest subjectieve voorstelling is die je kunt maken. Omdat het zo over je eigen leven gaat. Iedereen projecteert er zijn persoonlijke ervaringen op. Dat maakt de voorstelling zo mooi of zo verdrietig als je eigen leven is.”
Chocola en opera
Oud en Sexy
Boer zoekt Bestaan
De stad (her)ontdekt
THEATER OP VEEL LOCATIES
Lees hier het hele artikel: 150513 Telegraaf