Welcome to motherhood
Een intieme performance over de impact van het moederschap
Er zijn zoveel dingen die ze je niet vertellen als je moeder wordt.
Natuurlijk zijn er de verhalen over de periode na een bevalling: dat je haar met bossen kan uitvallen, of dat één op de drie vrouwen met bekkenbodemschade blijft lopen. Maar het moederschap is zoveel complexer dan dat, het staat bol van onfeitelijkheden en zaken die misschien veel fundamenteler, ongemakkelijker en ongrijpbaarder zijn: wie ben ik? Hoe bouw ik mezelf weer op? Kan dat überhaupt of accepteer ik dat ik de komende – wat is het? – vier, vijf, tien jaar onder constructie ben? Denk ik te veel aan mezelf? Denk ik wel genoeg aan het kindje? Of denk ik juist te veel aan het kindje en te weinig aan mezelf en wie doe ik dan uiteindelijk tekort?
Welcome to motherhood is een intieme, fysieke performance, waarin drie generaties vrouwen vertellen over wat het krijgen van een kind betekende voor hun eigen levens, dromen en verlangens? Een persoonlijke voorstelling over controle en loslaten, over soms keihard ingehaald worden door de realiteit en over de vraag welke levenslessen moeders doorgeven aan hun kinderen.
Over de maker
Leonie Kuhlmann maakte in de Winterkaravaan van 2022 de voorstelling ‘Bij het bombardement van Rotterdam denk ik aan Jan Smit en niet aan mijn oma’. Ze borduurt voort op de vraag en gedachte over welke levenslessen we onze dochters leren. Leonie is organisatiewetenschapper en theatermaker. Ze vertaalt grote maatschappelijke thema’s naar intieme, invoelbare voorstellingen.
Het is haar missie om meer interessante vrouwenrollen aan het theaterlandschap toe te voegen. Ze geeft vrouwen die in het echte leven hun mond houden, via haar werk alsnog een podium. Ze vertelt de verhalen die we in ons dagelijks leven als vanzelfsprekend zien: de moeder die zich opoffert voor haar gezin, de vrouw op kantoor die het seksisme slikt, of de stille pijnen van een kind dat zich leert wegcijferen.
Leonie maakt haar werk op basis van empirisch, wetenschappelijk en journalistiek bronmateriaal in combinatie met eigen ervaringen, die ze altijd vertaalt naar een fictieve theatrale setting. Fysieke beeldtaal, muzikaliteit en ritme spelen een grote rol in haar werk.
Leonie studeerde Bestuurs- & Organisatiewetenschap (Universiteit Utrecht, 2008-2015) en Docerend Theatermaken (Fontys Hogescholen, 2016-2020). Eerder werk van haar speelde o.a. op Over het IJ Festival en op Amsterdam Fringe Festival (2021).