Theaterkrant: EEN INTIEME ZOEKTOCHT NAAR VRIJHEID IN SOBREMESA

Marlies Ruigrok - Scenebeeld van Sobremesa
Moon Saris

25-05-24 In een witte tent staat een mand citroenen op de grond, er hangt witte was aan een lijntje en er staat een kooi met een klein blauwrood vogeltje. Middenin de ruimte staat een grote tafel, waaraan de bezoekers plaatsnemen. Het blauwe tafellaken is verbonden met de jurk van een vrouw, die haar tafelgenoten indringend aankijkt, terwijl ze hen met haar diepe stem en exotische klanken beroert.


Het is de setting van Sobremesa, door Marlies Ruigrok gecreëerd voor Festival Karavaan. Op het verregende festivalterrein van Yes In My Backyard nodigt de theatermaker de bezoekers uit bij haar aan tafel. 

Vol passie vertelt zij over de traditie van de sobremesa, het uitgebreid natafelen zonder enig besef van tijd, dat in de Latijnse cultuur een centrale plek inneemt. Met de tafel als middelpunt vraagt zij de bezoekers in intieme setting om met haar in gesprek te gaan over politiek en de liefde en ontlokt zij hen de nodige ontboezemingen. 

Tussendoor trakteert zij het publiek op anekdotes uit haar eigen leven. Zo vertelt ze over de keer dat zij middenin een relatiecrisis een lief berichtje van haar vriend kreeg met de boodschap dat er eendjes geboren waren bij de brug naast hun huis. Vol overgave zet ze ‘Se nos rompió el amor’ in. Kan je zoveel van iemand houden dat je hem durft los te laten?

In regie van Ruut Weissman en onder begeleiding van drummer Arend Niks en gitarist Andreas Suntrop, weet zij met haar stem en passie een Zuid-Amerikaans familiediner tot leven te wekken. De Spaanse gitaarklanken, rock en meeslepende ritmes doen haar stem, die soms flink kan uithalen, goed uit de verf komen.

Sobremesa is een persoonlijke zoektocht naar vrijheid en echte liefde. Het is een gevecht tegen Ruigroks streng katholieke opvoeding, controledwang, angsten en regeltjes. Als zij over de tafel hangt en met luid gekreun pretendeert klaar te komen, gaat er een golf medelijden door mij heen. In de Latijnse muziek zoekt zij naar vrijheid, maar ik zie vooral een meisje dat hunkert naar liefde en totale acceptatie van haar zijn. 

Het is wat ongemakkelijk hoe de opzwepende klanken de ruimte vullen en zij de enige is die door de ruimte beweegt. Door de setting is het voor de bezoekers niet mogelijk hierin mee te gaan en blijft iedereen wat stijfjes zitten. Misschien nodigt Ruigrok ons met Sobremese echter juist uit om met die aangeleerde overtuigingen te breken, op te staan, samen te dansen en even vrij te zijn, zonder enig besef van tijd.

Bron: Theaterkrant

Recent nieuws

JONGE MAKERS OVER DE WINTERKARAVAAN

Met de achtste editie van ons talentontwikkelingstraject Winterkaravaan in aantocht vroegen we oud Winterkaravaners naar hun ervaringen. Hoe blikken zij terug op hun Winterkaravaan traject en wat heeft het ze gebracht? Winterkaravaners uit verschillende jaren deelden hun ervaringen met ons. Lees je mee?

Lees verder
Boerderijconcert bakkie bach met een vrouw en een man die vechten om een grote koffiepot
Nederland, Rossem, 31 mei 2022 Bakkie Bach, Klaartje van Veldhoven, Pepijn Meeuws, Mattijs van de Woerd, Renee Bekkers Foto: Merlijn DOomernik Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

KARAVAAN DOOPT MONUMENTALE BOERDERIJSCHUUR OM VOOR KOFFIECANTATE VAN JS BACH

NIEUW-VENNEP – Op 14 september brengt Karavaan wederom een boerderijconcert, dit keer met een heuse koffiecantate van J.S. Bach in de monumentale schuur van Landgoed Kleine Vennep in Nieuw-Vennep. Dit concert maakt deel uit van de achtste editie van festival Grazende Zwaan.

Lees verder
BRAS - twee mannen aan 1 accordeon
Foto R den Engelsman

KARAVAAN BRENGT UITBUNDIG LOCATIETHEATER TIJDENS ACHTSTE EDITIE VAN GRAZENDE ZWAAN

NIEUW-VENNEP – Op 13, 14 en 15 september is het weer zover: Grazende Zwaan, georganiseerd door Karavaan, keert terug voor de achtste editie op Landgoed Kleine Vennep in Nieuw-Vennep. Dit jaar is de hoofdvoorstelling BRAS van muziektheater BOT.

Lees verder

Volg ons op social media!

Winkelwagen