Het locatieproject Q61 Cemetery van choreografe Ann Van den Broek zal op 22 mei in Nederland in première gaan tijdens Theaterfestival Karavaan. De voorstelling is te zien van 21 t/m 25 mei op de Algemene Begraafplaats in Alkmaar.
In Q61 Cemetery schetst Van den Broek een schemerzone, een gebied tussen hemel en aarde. Met de begraafplaats als toneel leidt Q61 Cemetery langzaam tot een lange zachte schreeuw in een oneindig desolate, maar hoopvolle voorstelling. Alsof er een deur wordt geopend en de herinneringen naar buiten stromen.
Ann Van den Broek creëerde in 2011 de zeer persoonlijke dansvoorstelling Q61. Al tijdens het maakproces van Q61 voelde Van den Broek het verlangen om de voorstelling aan te passen voor vertoning op begraafplaatsen: Q61 Cemetery.
De vijf dansers bevinden zich in Q61 Cemetery ieder op een plek op de begraafplaats. Ondergedompeld in hun eigen aureool van emoties zoals pijn, agressie, angst, verlangen en liefde gaan zij een zinloze strijd aan, maar breken taboes rond verdriet open zodat er tegelijkertijd relativering kan ontstaan en de schoonheid van acceptatie, zelfs berusting.Het publiek, verdeeld over twee of drie groepen, loopt een parcours langs de verschillende persoonlijke verhalen van de individuele dansers afgewisseld met groepsstukken waarbij de dansers samenkomen. De muziek, gecomponeerd door Arne Van Dongen, bestaat uit rondzwevende klanken met een troostende gelatenheid en wordt aangevuld met ‘Wonderful Life’ van Nick Cave.
concept & choreografie Ann Van den Broek
muziek Arne Van Dongen
dans Davide Pietro Cocchiara, Louis Combeaud,
Jan Deboom, Frauke Mariën, Francesca Monti
lichtontwerp Bernie van Velzen
Belgische première 19 aug. ’14, Begraafplaats Steytelinck te Antwerpen
Ann Van den Broek en WArd/waRD (BE-NL)
WArd/waRD is het Vlaams-Nederlandse gezelschap van de Belgische choreografe Ann Van den Broek. Zij heeft de afgelopen jaren een succesvol eigen stempel weten te drukken op de dans in België en Nederland. Uitgangspunt voor haar werk zijn emoties en menselijke gedragspatronen. Wat drijft de hedendaagse getroebleerde mens. ‘Instinctief’, ‘explosief’, ‘maniakaal gedetailleerd ‘ en ‘grillig’ zijn woorden die op haar werk van toepassing zijn. In 2000 besloot Ann Van den Broek, na een actieve danscarrière, zich volledig toe te leggen op het ontwikkelen van haar eigen choreografisch werk vanuit haar eigen organisatie WArd/waRD waarbij ze specifiek gekozen heeft voor een Vlaams-Nederlandse structuur. WArd/waRD werkt nauw samen met ccBerchem (BE) en de Rotterdamse Schouwburg (NL).
Ann Van den Broek stapelt succes op succes met gedurfde, vernieuwende en confronterende voorstellingen. 15 Jaar WArd/waRD leverde indrukwekkende dansproducties op zoals Co(te)lette en The Co(te)lette Film (regie Mike Figgis) en in 2014 The Black Piece, die maar liefst zes recensies met 4 sterren ontving. Bijna elke productie van Ann Van den Broek wordt geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen als zijnde één van de meest belangrijke producties van het seizoen.
De choreografieën die Ann Van den Broek de laatste jaren maakte zijn o.a. FF + REW 60:00, E19 (richting San Jose), Co(te)lette, I SOLO MENT, We Solo Men, Ohm, The Co(te)lette Film, Q61, LIstEn & See (LIES) en Domestica (met Krisztina de Châtel). Haar meest recente stukken zijn The Red Piece (2013), Q61 Cemetery (2014) en The Black Piece (2014).
Met het stuk Co(te)lette won zij in Nederland de Zwaan “voor de meest indrukwekkende dansproductie in 2008”. Daarnaast heeft zij verschillende awards gewonnen met The Co(te)lette Film (regie Mike Figgis) tijdens filmfestivals in o.a. Los Angeles (USA), Nicosia (CYP), Brussel (B) en San Francisco (USA). Ann Van den Broek ontving ook de Mouson Award 2009/2010 voor haar oeuvre. De Mouson Award is een initiatief van het Künstlerhaus Mousonturm in Frankfurt (Duitsland).
In 2015 verscheen er een documentaire over Ann Van den Broek en haar werk geheten The Lady in Black. De film van regisseuse Lisa Boerstra is tijdens Cinedans in EYE in Amsterdam in première gegaan.
Persbericht, Antwerpen/Den Haag, mei 2015